włącz wersję strony dla czytników ekranów - pamiętaj poruszaj się po nagłówkach h1, h2
Przejdź do menu
Przejdź do sekcji kontakt
Czcionka
Przywróć oryginalny rozmiar tekstuzwiększ rozmiar tekstu
Kontrast
przywróć oryginalny kolor tekstu i tłaustaw żółty kolor tekstu na czarnym tlelogo żółte

Metody diagnozy rozwoju dziecka

Data publikacji wpisu: 18 października 2022

Czym różnią się metody diagnozy dzieci i dla kogo są przeznaczone?


1. Monachijska Funkcjonalna Diagnoza Rozwojowa (MFDR) jest standaryzowaną metodą stworzoną przez prof. T. Hellbrügge z Centrum Dziecięcego i Instytutu Pediatrii Społecznej i Medycyny Młodzieżowej Uniwersytetu w Monachium.

Jest to metoda diagnostyczna do oceny rozwoju psycho-ruchowego małych dzieci
(od 1 m.ż. do 6 r.ż). Składa się z trzech części, pierwsza przeznaczona dla dzieci do 1 r.ż. Ocenia ona 8 najważniejszych funkcji psychomotorycznych, czyli: raczkowanie, siadanie, chodzenie, chwytanie, percepcję, rozumienie i nadawanie mowy, umiejętności społeczne.
Część druga obejmuje dzieci od 2 do 3 r. ż. i ocenia 7 funkcji rozwoju: motorykę dużą i małą, procesy poznawcze, rozumienie i nadawanie mowy, umiejętności społeczne oraz samodzielność. Natomiast część trzecia przeznaczona jest dla dzieci od 3 do 6 r.ż. i jest kontynuacją testów dla dzieci w pierwszym roku życia i w wieku 2-3 lat.

2. Profil Psychoedukacyjny prof. Erica Schoplera (PEP-R) jest standaryzowaną diagnozą funkcjonalną, która powstała w Akademii Medycznej Uniwesytetu Pólnocnej Karoliny pod kierunkiem prof. E. Schoplera.

Jest to narzędzie, którego celem jest diagnoza i ocena funkcjonowania dzieci z zaburzeniami komunikacji (m.in. dzieci ze spektrum autyzmu, z Zespołem Downa, opóźnionym rozwojem mowy i innymi trudnościami rozwojowymi). Metoda ta umożliwia opracowanie procesu terapii, który uwzględnia strefę najbliższego rozwoju dziecka. Przeznaczona jest dla dzieci od 6 m.ż. do 7 r.ż., ale może być stosowana nawet u dzieci do 12 r.ż., jeśli istnieje podejrzenie, że rozwojowo funkcjonują poniżej wieku biologicznego. PEP-R ocenia następujące funkcje: naśladownictwo, nawiązywanie kontaktów, reakcje emocjonalne, reakcję na bodźce, percepcję, motorykę dużą i małą, koordynację wzrokowo-ruchową, czynności poznawcze oraz komunikację (czyli rozumienie i nadawanie mowy).

3. Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego dziecka (KORP) jest to najnowsze narzędzie standaryzowane na dzieciach polskich. Przeznaczone jest do oceny rozwoju psychoruchowego dziecka od 1 m.ż. aż do prawie 10 r.ż. (do 9 r.ż. i 11 m.ż.).


KORP jest narzędziem oceniającym poziom rozwoju dziecka w każdej ze sfer oraz
zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego. Sfery rozwoju pozwalają na ocenę następujących umiejętności: rozwoju ruchowego (czyli motoryki dużej), motoryki małej i lateralizacji, spostrzegania wzrokowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej, komunikowania się i mowy, emocji i relacji społecznych, funkcji behawioralnych oraz umiejętności przedszkolnych i szkolnych.
Dodatkową zaletą tego narzędzia jest fakt, że diagnoza dziecka staje się podstawą do opracowania PLANU TERAPII. Rodzic otrzymuje indywidualny plan terapii, w którym uwzględnione są ćwiczenia do każdej badanej sfery.
W celu ułatwienia pracy z dzieckiem, ćwiczenia są opisane w taki sposób, żeby każdy terapeuta lub rodzic mógł je realizować we własnym zakresie.

Specjaliści w Centrum zajmujący się kompleksową diagnostyką rozwoju dziecka

Na zdjęciu widać delikatnie uśmiechniętą Panią Sylwię Przondo. Na jej policzkach zauważalne są dołeczki. Kobieta nosi czarne okulary. Ma ciemne, lekko kręcone włosy sięgające do ramion. Ubrana jest w granatową sukienkę. Na jej szyi zauważalny jest długi, srebrny naszyjnik.

mgr Sylwia Przondo

specjalizacja:
logopeda, neurologopeda, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Biografia

Filolog języka polskiego, logopeda, neurologopeda, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, glottodydaktyk i glottoterapeuta, terapeuta metody psychostymulacyjnej „Dyna-Linqa M.S.”, terapeuta metody Warnkego, terapeuta Neuroflow, provider Johansena, terapeuta metody miofunkcjonalnej, terapeutka ręki, terapeuta Empathy Dolls, szkoleniowiec i wykładowca.

Diagnosta:

  • MFDR- Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej
  • Profil Psychoedukacyjny (PEP-R) Erica Schoplera
  • KORP – Kart Oceny Rozwoju Psychoruchowego Dziecka
  • KOLD – Kart Oceny Logopedycznej Dziecka
  • Narzędzia M-CHAT-R/F
  • KOZE- Kart Oceny Zachowania i Emocji Dziecka
  • KOSF- Kart Oceny Słuchu Fonemowego
  • Zaburzeń przetwarzania słuchowego (APD/CAPD): metodą Neuroflow®, metodą Johansena, Warnkego

Biografia

Od 15 lat pracuje terapeutycznie jako psycholog z dziećmi, młodzieżą oraz ich rodzinami. W swojej pracy zajmuje się profilaktyką, diagnostyką oraz terapią młodych pacjentów. Prowadzi oraz współprowadzi grupy terapeutyczne oraz zajęcia warsztatowe dla dzieci, młodzieży, rodziców oraz nauczycieli. Od początku pracy zawodowej współpracuje z zespołami terapeutycznymi oraz specjalistami mającymi wpływ na całościowy proces terapeutyczny dzieci i ich rodzin.

Poznaj pełny profil specjalisty

mgr Paulina Rowińska-Trzepizur

specjalizacja:
psycholog, pedagog, terapeutka wczesnego wspomagania rozwoju

Rejestracja wizyty
tel: +48 721 727 777
e-mail: rejestracja@potrafiepomoc.org.pl

Autor opracowania: Sylwia Przondo

Centrum 
Diagnostyczno-Terapeutyczne 
Chorób Rzadkich im. Bartłomieja Skrzyńskiego

ul.Horbaczewskiego 24
54-130 Wrocław
rejestracja@potrafiepomoc.org.pl
+48 721 727 777

Inspektor Ochrony Danych:
Konrad Cioczek
adres e-mail: odo@potrafiepomoc.org.pl

Centrum Diagnostyczno - Terapeutyczne Chorób Rzadkich 2020 © All rights reserved
Realizacja Strony – dariusz.tryniecki@gmail.com

Cookies - zasady używania

Strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o tym do czego ich używamy. Więcej

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram